Screensaver as a Unique and Shocking Artform

výstava: 13. 12. 2021 – 31. 1. 2022 / prodlouženo do 10. 2. 2022
zavřeno: 24. 12. 2021 – 2. 1. 2022
kurátoři: ScreenSaverGallery


Spořič obrazovky stále patří k základní softwarové výbavě všech počítačů, i když jeho praktický účel (ochrana obrazovky před poškozením) se již s moderními monitory zcela vytratil. V historii pro toto specifické médium vznikala celá řada fascinujících uměleckých projektů –⁠ spořičů jako uměleckých děl –⁠ které byly předmětem několika výstav od roku 2000 do současnosti. Výstava Screensaver as a Unique and Shocking Artform je modifikovanou reiterací těchto historických výstavních realizací. 

Výstava vznikla ve spolupráci ScreenSaverGallery & XY & PAF. Vychází z dlouhodobého výzkumu a souvisí s mezinárodním sympoziem Art of the Screensaver, které se bude konat v rámci příští PAF Olomouc (Přehlídky filmové animace a současného umění, www.pifpaf.cz), a s publikací The Art of Screensaver (PAF & FaVU, 2020–22).


Wallpaper design: Tomáš Javůrek
Wallpaper tisk: Wall-ink
Technická realizace: Tomáš Javůrek, Jaromír Pražák, Jan Tomšů, Ondřej Zunt
Koordinace: Alexandr Jančík
Koncepce výstavy: Marie Meixnerová
Dokumentace: Barbora Trnková
Plakát: Monika Beková

Poděkování: Yael Kanarek, Intel Corporation, Cantor Arts Center, Stanford University (zvláště Shanna Dickson), Jakub Korda, Muzeum Umění Olomouc, Divadlo na cucky, SSG, PAF, Wall-Ink, autoři děl, kurátoři a autoři výstavních koncepcí.

Umělci: Joel Slayton, Alexander Galloway, Chris Finley, Peter Halley, Jenny Holzer, Yael Kanarek, Miriam Dym, Greg Niemeyer, Matthew Ritchie, Patty Chang, Paul Steffen, Contentprovider, Anthony Discenzia, Adrian Van Allen, Rebecca Bollinger, Scott Snibe, Jason Spingarn-Koff, PK Steffen, Scott Snibe, Mick Skolnick, Ted Skolnick, Paul Pfeiffer, Greg Lynn, Glen Ligon, Tarikh Korula, Entropy8Zuper!, C5, James Buckhouse, Francis Alys, Jasper Spicero, Stephanie Davidson, Jonas Holmer, Dan Brännvall, Mitch Trale, A. Bill Miller, Emilio Gomariz, Bea Fremderman, Jacob Broms Engblom, Paul Flannery, Eilis McDonald, Simon Robertson, Hector Llanquín, Manuel Fernández, Kim Laughton, Joe Hamilton, Claudia Maté, Jeff Baij, Dina Kelberman, Postcrunk, Taobao Media, Illleagle, Kari Altmann, Jan Robert Leegte, Robert Sakrowski, Anthony Antonellis, František Pavúček, JODI, Jan Robert Leegte, Max Capacity, Karolína Kohoutková, Sebastian Schmieg, Lorna Mills, Sara Ludy, Dominik Podsiadly, Anita Somrová, Szabolcz KissPál, Yoshi Sodeoka, Florian Kuhlmann, (c) merry, FAKA, David Přílučík, Kateřina Olivová, Ladislav Tejml, Kristýna Lutzová, Kateřina Cepáková, Cathleen Owens, Markéta Donátová, Tomáš Kořínek, Jakub Matei, Eva Pacalová, Josef Málek, Martina Nosková, Andrea Mikysková, Dafna Ganani, Unmaru, Virginia De, Miroslav Ketman, Michaela Kuříková, Tomoko Kumagai, Zach Reini, Ivars Gravlejs, Krist Wood, Jana Bernartová, Anna Russett, Nick Briz, Martin Toldy, Zdeněk Svejkovský, Jiří Suchánek, Klarisa Kleinerová, Jan Kratochvíla, Camille Laurelli, Andrea Uváčiková, LaTurbo Avedon, Barbora Trnková, Tomáš Javůrek



Video na YouTube



Galerie XY 

Refresh. The Art of the Screen Saver

Klíčová část výstavy situovaná v nadzemním patře svým návštěvníkům připomene zřejmě vůbec první prezentaci uměleckých spořičů obrazovky v umělecké instituci – výstavu Refresh: The Art of Screensaver z roku 2000. Protože většina prezentovaných děl (včetně webové stránky výstavy) již není v současnosti funkční, uchýlili jsme se ve spolupráci s PAF a ScreenSaverGallery v rámci projektu New Media Museums olomouckého Muzea umění k jejich rekonstrukci. Ta byla možná jen díky vstřícnosti autorky tehdejší webové stránky výstavy, internetové umělkyně Yael Kanarek, která ve svém archivu nalezla stále funkční CD s původními soubory k výstavě (rovněž vystaveno).

Ty spořiče obrazovky, jež již nebylo přes veškerou snahu možné rekonstruovat, jsme se rozhodli s vědomím jejich autorů vystavit pomocí strategie, která odkazuje k jiné významné výstavě digitálního umění: Written in Stone: A net.art Archaeology. Šlo o výstavu net.artu, kterou v roce 2003 připravil kurátor Per Platou pro Muzeum současného umění v Oslu. Jeho výstavní strategie velmi originálně (a celkem úspěšně) vyřešila problém, jak prezentovat nehmotné, interaktivní a rychle zastarávající webové dílo ve fyzickém prostoru.

Celkem jsou v této části výstavy kromě archivního materiálu a dobové dokumentace prezentována díla následujících, dnes často velmi známých umělců, kteří se proslavili v jiných výtvarných kontextech (než jako „autoři spořiče obrazovky“): Francis Alÿs, James Buckhouse, C5, Patty Chang, Content Provider, Miriam Dym, Entropy8Zuper!, Chris Finley, Alexander Galloway, Peter Halley, Jenny Holzer, Yael Kanarek, Tarikh Korula, Glenn Ligon, Greg Lynn, Greg Niemeyer, Paul Pfeiffer, Matthew Ritchie, Mick & Ted Skolnick, Scott Snibbe, PK Steffen, Jason Spingarn-Koff. Autorem koncepce výstavy je umělec James Buckhouse.

Fyzická výstava v Galerii XY má také svůj on-line spin-off v galerii současného umění v počítačových spořičích obrazovky ScreenSaverGallery, která se soustředí pouze na spořiče obrazovky z výstavy Refresh: The Art of Screensaver, a poběží do 15. února 2022. Více na screensaver.gallery



Screensaver as a Unique and Shocking Artform je archivní výstava, která se zabývá (uměleckými) spořiči obrazovky a formami jejich vystavení v uměleckých institucích. 

Z hlediska uživatele (diváka) se screensaver projevuje jako pohyblivý obraz, nejčastěji jako jednoduchá forma animace, která naběhne na obrazovce počítače ve chvílích nečinnosti. Dílo vzniklé pro počítačový screen saver má některá charakteristická specifika, vyplývající z tohoto média:

  • je temporální, tzn., odvíjí se lineárně v čase, podobně jako film nebo hudba – nelze jej tedy konzumovat v jediný okamžik či vlastním tempem jako fotografii či malbu,
  • je neinteraktivní – nelze jej zrychlovat, převíjet, přeskakovat chronologicky dopředu či  dozadu,
  • nemá skutečný konec či začátek – screensaver postrádá lineární příběh; buď se generativně odvíjí dál v čase, nebo má podobu smyčky, loopu, případně statického obrazu (a to i v případě, že ve screensaveru prezentujeme video).


Umělecká díla vznikající přímo pro spořič obrazovky musí navíc počítat se specifickým recepčním kontextem:

  • screensaver se divákovi nabízí jen ve chvílích nečinnosti (tj. když nepoužívá počítač, většinou odpočívá od práce), jinými slovy když má čas. (Tyto momenty mohou být zdánlivě ideální pro recepci umění.)
  • recepce probíhá většinou v privátním prostředí (pracovna, ložnice, dětský pokoj ad.), ale může probíhat i v prostředí veřejném (veřejně přístupné počítače např. v knihovnách, školních učebnách, ale i privátní laptopy, na nichž spořič uživateli naběhne v momentě nečinnosti třeba v kavárně nebo ve vlaku), čímž mohou vznikat zajímavé aktivizující situace náhodně přihlížejících, zejména má-li dílo rovněž zvukovou složku.

Galerie XY-1

I. Interaktivní archivy Idle Screenings, ScreenSaverGallery

Z výtvarného kontextu se v desátých letech 21. století zrodily nezávisle na sobě dvě specializované galerie současného digitálního umění ve spořičích obrazovek: Idle Screenings (2012–2015) a ScreenSaverGallery (2013–dosud), které vycházejí z odlišných pohnutek a ilustrují také dva odlišné přístupy k tomuto médiu. Přesto stojí částečně na společném základě – jejich autory jsou internetoví umělci, a obě galerie původně vznikly (v přibližně stejné době) jako netartová díla.

Na počítačích ve spodním patře galerie mohou diváci procházet archiv uměleckých děl (spořičů obrazovky) prezentovaných v těchto galeriích, a podle libosti si individuální výstavy spustit a prohlédnout. Galerii ScreenSaverGallery si můžete nainstalovat na webové adrese screensaver.gallery; aktuálně v ní probíhá spin-off výstavy v Galerii XY, a sice rekonstruované spořiče z výstavy Refresh. The Art of the Screen Saver. 

Výstavní program ScreenSaverGallery se zaměřuje na současné projevy digitálního umění, net art, digital art, software art, video art, gify, performance v digitálním prostředí, code art, video, audio atd. Výstavy jsou koncipovány jako site-specific, aktivně operující s prostorem počítačové obrazovky a kontextem screen saveru. Kombinuje původní tvorbu vzniklou specificky pro výstavu s náročnějšími kurátorskými projekty. Po prvotním stažení aplikace ScreenSaverGallery se již vždy výstavní program ve vašem spořiči aktualizuje automaticky.


II. Tablety s dokumentačními a promo materiály nedávných výstav a projektů 

Pro výstavní síně holandského muzea Het Nieuwe Instituut v Rotterdamu připravil v roce 2017 známý digitální umělec Rafaël Rozendaal rozsáhlou výstavu klasických spořičů obrazovek Sleep Mode. The Art of the Screensaver

Bezprecedentním a odvážným projektem jsou dva komerční produkty virtuální reality od losangeleského studia FLOAT LAND: Screensavers VR 1.0 a Screensavers VR 2.0 and Evening Dreams (oba uvedeny na trh v průběhu roku 2019). Jejich uživatelé se mohou ocitnout uvnitř všeobklopujících kanonických spořičů obrazovek z 90. a nultých let – a ztratit se přitom v četbě odborných studií o spořičích obrazovek z pera kapacit jako Joanne McNeil, D. S. Chun, Steve F. Anderson, Mark Amerika, Bill Stewart ad. V současnosti se eseje připravují i ke knižnímu vydání.

Online výstava screensaver watching you proběhla v roce 2020 na webové stránce online galerie Off Site Project (http://www.offsiteproject.org/). Výběr děl i design webové stránky byl inspirován odkazem spořičů obrazovek i strašidelností našich digitálních zařízení a toho, co leží za povrchem obrazovky.

Výstava Apocalyptic Screensavers proběhla v roce 2020 v newyorském Queensu, v menší umělecké galerii s názvem 5-50. Prezentovala videa a tisky amerických digitálních umělců Seana Caponeho, Justina Wooda, Yoshiho Sodeoky a skupiny LoVid. Místo oficiální dokumentaci je k dispozici pouze walk-through video z vernisážového večera, neboť výstava byla předčasně uzavřena kvůli Covidu. Téma spořiče – jako jakési algoritmické tapety na digitální obrazovce – je využito k oslavení půvabu čisté dekorativnosti, až nestoudné radosti z výtvarného procesu, a fantasmagorických a hypnotických prostředí, objevujících se na počítačové obrazovce, kterou v současnosti obýváme (tedy kontrapunkt k tapetám interiérovým, či nástěnným malbám).

Video část výstavy je možné zhlédnout ve Vitríně Deniska (Denisova 6, Olomouc) od 19. 12. 2021 do 31. 1. 2022. 


III. Projekce s dobovými spořiči obrazovek

Svůj vrchol screensavery prožívaly v 90. letech – v době, kdy byla funkce šetřičů obrazovky především praktická, byli tvůrci obrazové složky screensaverů programátoři. Výběr z největší klasiky připomíná pětici šetřičů obrazovky pro Windows: Mystify, Starfield, Maze, 3D Pipe a 3D text.


PLAKÁT



FOTOGALERIE



















foto: Barbora Trnková



Našimi partnery jsou: Ministerstvo kultury, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj, Státní fond Kultury, Divadlo na cucky, DW7, PAF, jlbjlt.net, ArtMap, StuArt

Ċ
Mary Meixner,
17. 12. 2021 10:09