Natália Trejbalová: and suddenly the apparition was gone, long gone

výstava: 3. 12. 2020 – 20. 1. 2021
kurátorka: Marie Meixnerová

doprovodný program: 
Why has the Earth flattened?
5. 12. 2020, 16:00
Natalie Trejbalová (SK/IT), Valerio Mannucci (IT), Francesco Urbano Ragazzi (IT), Ana Peraica (HRV), Marisa Olson (US)
diskuzní panel, live stream: 2020.pifpaf.cz, zoom

About Mirages and Stolen Stones , r. Natalia Trejbalová, 18:28 min, 2020
5. 12. 2020, 18:00
on-line projekce: 2020.pifpaf.cz



Výstava a doprovodný program je součástí 19. ročníku Festivalu filmové animace a současného umění PAF Olomouc.



http://2020.pifpaf.cz/

This is the Fifth Anniversary of The Flattening of the Earth… 

Ústředním motivem sólové výstavy slovenské umělkyně, která své umělecké vzdělání získala v Itálii, kde také posledních deset let žije, je její právě dokončená postapokalyptická audiovizuální trilogie About Mirages and Stolen Stones.

Ta se pohybuje na hraně působivého uměleckého obrazu a fiktivního dokumentárního filmu, jehož děj se odehrává v alternativní, spekulativní realitě – Země se zde z neznámých příčin stala plochou, což způsobí řadu společenských i environmentálních změn. Příběhem provází vyprávění vědkyně, jejíž zprvu vědecký voice over se postupně stává stále více poetickým, plně podléhajícím novým přírodním podmínkám… Dlouho vznikající film sestává celkem ze třech komplementárních, postupně natočených kapitol:  I. And Then We Cut the Ground from Under (6:26 min, 2019), II. Where is When the Sun Never Rises (7:46 min, 2020), III. “Once, Returning….” she said (4:18 min, 2020), které byly vystavovány a promítány na filmových festivalech (DEMO moving image festival) i samostatně (Galerie 35m2).

Do Trejbalové práce s videem se dle jejích vlastních slov promítá malířský přístup; ve vizuální složce hledá stejnou obrazovou jemnost, jakou lze docílit malbou, vrství obrazy, pracuje s jejich opacitou, zapojuje organické elementy. Všechny tyto prvky se mísí i v jejím posledním filmu, včetně důrazu na zvukovou stopu, která je zde zcela zásadním nosným prvkem. Poetický text voiceoveru, ilustrující rozklad jazyka původně racionální společnosti nastupující cestu od hard science ke science fiction naleznete v galerii také v českém přepisu na vytištěných papírech k rozebrání.

Přečíst si ho ale můžete i zde v češtině a v angličtině


Na stoupající hvězdu Natálie Trejbalové a její mimořádný talent mne poprvé před třemi lety upozornil umělecký kritik a teoretik net artu Domenico Quaranta, který nás tehdy propojil. Na výstavě pro Galerii XY, ještě s pracovním názvem Behind the Horizon, jsme začaly pracovat na podzim 2018, v době, kdy byla postupně vznikající trilogie teprve v plenkách, a svou světovou premiéru si měla odbýt právě v naší galerii. Původně červnový termín však byl kvůli vývoji Covid-19 odsunut na prosinec.

I když mezitím již  první výstavní realizace proběhla v Miláně (Case Chiuse, 12. září – 13. listopadu 2020) kvituji s povděkem, že k posunu termínu české výstavy došlo. Fikční narativ ani ne dvacetiminutového audiovizuálního díla About Mirages and Stolen Stones totiž působí v současných okamžicích mimořádně silně; nejen ve světle globálních otázek osudu planety, který se nám postupně ale jistě vymyká z rukou, konspiračních teorií, sílící (nejen) internetové surveillance a zkreslování reality, ale mimořádně drtivě také v aktuální celosvětové pandemické situaci. Ostatně i Milánská výstava je aktuálně kvůli lockdownu prodloužena do konce ledna 2021.


Výstavní realizaci v Galerii XY však netvoří pouze film a adjustace podzemního prostoru coby apokalyptického projekčního sálu, ale i nástěnné kresby a objekt v horním patře galerie. Instalace proběhla vzhledem k současným epidemiologickým opatřením na dálku, doufáme ale, že samotná výstava bude brzy zpřístupněna veřejnosti.

Mezitím se chová v souladu s koncepcí videa jako chiméra, pouhá fata morgana, zjevující se v rámci internetu, aby posléze (a zatím nevíme, kdy tato situace nastane) divák dospěl až samotnému objektu, který je předmětem svého záměrně vyšinutého odrazu – skutečné a surové instalaci Natalie Trejbalové v olomoucké Galerii XY.

Marie Meixnerová


http://2020.pifpaf.cz/

Natália Trejbalová (*1989, Košice) žije dlouhodobě v Itálii, kde absolvovala malbu na Accademia di Belle Arti v Bologni a obor film a video na Scuola di Nuove Tecnologie dell’Arte di Brera v Miláně. Natalie Trejbalová se ve své tvorbě zaměřuje na systémy vizuální reprezentace a zabývá se spekulativními vyprávěními, ať již ve formě videa, textu, nebo v rámci objektů a performance. Ve svých tvůrčích postojích nezřídka opouští perspektivu antropocentrické současnosti, reálné vizuální motivy tak působí jakoby z daleké budoucnosti.  

Vystavovala především v Itálii (např. Quadriennale di Roma, 2016), Británii a České republice. V roce 2017 se umístila v evropském žebříčku 30 Under 30 (The Arts) časopisu Forbes.


Více viz webové stránky umělkyně: www.trejbalova.info



About Mirages and Stolen Stones, 18 min. 28', 2020. 
The video is produced by the artist and Case Chiuse by Paola Clerico.
Direction, Editing, Script: Natália Trejbalová 
Cinematography: Matteo Pasin 
Soundtrack and sound design: Matteo Nobile
Voice: Melissa Ghidini, Adele Altro 
Color correction: Matteo Finazzi

Shot from video.




PLAKÁT



FOTOGALERIE





Našimi partnery jsou: Ministerstvo kultury, Nadace pro současné umění, Státní fond kultury ČR, Olomoucký kraj, Statutární město Olomouc, Divadlo na cucky, DW7, PAF, jlbjlt.net, ArtMap, StuArt